Hvornår er det tid til at besøge mit lokale lastvognsværksted?

De fleste chauffører har haft denne erfaring mindst én gang i deres tid som lastbilindehaver: De kører sammen, og uden advarsel eller forklaring tændes Check Engine Light, også kaldet funktionsindikatorlampe (MIL). Normalt er der ingen ydre forandring i lastbilens ydeevne eller funktion, og det er ikke klart, hvad nøjagtigt lyset angiver, er forkert med lastbilen.

Selv uden udadvendt funktionsfejl eller ugunstigt symptom foreslår vi, at køretøjet inspiceres af en professionel hurtigst muligt, når kontrollampens lys tændes. I en artikel, der, som siger, en belyst kontrolmotorlys “betyder, at du skal få lastbilen tjekket ud så hurtigt som muligt.”

Check Engine Light signalerer en række forskellige potentielle problemer med dit køretøj, og det er vigtigt at forstå ins og outs af hvad det betyder, når dette lys tændes. Det dækker en bred vifte af mulige problemer eller årsager, nogle ekstremt mindre, mens andre er mere alvorlige, men det e stadig vigtigt at få tjekket hos et lastvognsværksted. At forstå den mulige række årsager til lyset, der kommer på, og hvordan man håndterer det, vil gøre dig til en bedre og mere informeret lastbil ejer.

De mest almindelige årsgager til at tage til på værksted med din lastbil

Et tændingslys (funktionsindikatorlampe eller MIL) kan betyde en række forskellige problemer med din lastbil, fra det trivielle til det mere betydelige. En af de værste dele af MIL kommer på, at du ikke straks ved hvad det betyder, og det er naturligt at frygte det værste. Den gode nyhed er det meste af tiden, at tjeklyset, der kommer på, ikke betyder en dramatisk kostbar reparation. Så tag kontakt til dit lokale lastvognsværksted og høre nærmere.

At være opmærksom på de mulige årsager, hvor funktionsindikatorlampen MIL er tændt, giver dig mulighed for bedre at klare og forstå, hvad der kan ske med din lastbil. Så det er derfor en god ide at fåt tjekket det ved et lastvognsværksted

Gas Cap er løs, mangler eller beskadiget

En af de enkleste årsager til, at MIL lyser, er, at lastbilens gasdæksel er løs, mangler eller beskadiget på en eller anden måde. Hvis dette sker, holder gasdækslet ikke trykket inde i lastbilens brændstoftank, og brændstofdampe (benzindampe) slippes ud i atmosfæren.

Dette er et af de nemmeste problemer at løse. Det kan kun være nødvendigt at stramme gasdækslet, vent lidt, og kontroller derefter, om lyset stadig er tændt. Alternativt kan du købe et ny gasdæksel til kun et par dollars og erstatte det selv.

Hvis du tjekker for at se om gasdækslet er løs, er din første forsvarslinje, når kontrollampens lys tændes, og forhåbentlig er problemet løst lige der. Mange gange er emnet dog lidt mere kompliceret end det.

Defekt oxygen sensor på din lastbil

En anden mulig grund til, at MIL kan fortsætte, er, at lastbilens iltfølere er blevet beskadiget eller defekt. Dette kan skyldes, at sensoren bliver dækket af olie over tid, hvilket begrænser dets evne til at mærke brændstof / iltblandingen korrekt. Så tag til dit nærmeste lastvognsværksted hvis du oplever dette.

 

Når iltfølere ikke fungerer korrekt, vil din lastbil blive værre med gaskilometeret, og det vil også øge emissionerne, mens du kører det. Over tid kan udskiftning af en defekt iltføler ikke føre til, at katalysatoren overhaler (forgiftning), som i nogle tilfælde kan koste over 5000kr til udskiftning afhængigt af det pågældende køretøj. At bringe din lastbil til butikken for at erstatte en ilt sensor vil koste en brøkdel af det, så det er klogt at løse dette problem proaktivt. Så husk at tjekke dette hos et lastvognsværksted.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *